Nya Zeeland I

Nya Zeeland är ungefär hälften så stort som Sverige och har ca 4,4 miljoner invånare. De flesta bor på Nordön (3 miljoner). En tredjedel av alla nyazeeländare bor i Auckland. Tidsmässigt ligger de 12 timmar före oss så det är lätt att känna sig lite förvirrad när det gäller tiden.

Det var i Auckland vi landade tidigt torsdag morgon. Jag hade en bild av att solen alltid skiner i Nya Zeeland, en bild jag fick revidera redan från början. Det regnade i Auckland, ja hela första dagen regnade det så vi fick god användning för paraplyet som jag packat ner som allra sista sak. Att åka upp i det berömda Auckland Sky Tower var liksom ingen idé när dimman låg som en tjock filt över staden så vi nöjde oss med att titta på det på avstånd, det lilla som gick att se genom dimman. Efter en bastant frukost på ett av Aucklands stora hotell tog vi oss istället till Aucklands museum. Där vi fick se många exempel på Maoriernas hantverksskicklighet och tusen föremål som vi till slut inte riktigt lyckades engagera oss i. En smula trötta var vi allt så här på slutet av första dagen,När den inre klockan tycker att tiden är fem på morgonen kan det vara lite svårt att vara fokuserad så efter en god middag somnade vi gott trots ösregnet som trummade mot plåttaket.

Nästa dag lämnade vi storstaden och satte kurs mor Coromandel en halvö som ligger österut från Auckland sett. Här körde vi fram på smala krokiga vägar väldigt nära vattnet. När vi åkte från Auckland var det soligt men under dagen kom det en och annan regnskur. Coromandel town ligger på västra sidan av halvön men vi stannade inte där utan tuffade över bergen till östra sidan och Whitianga en liten ort i den innersta vrån av Mercury Bay där vi skulle bo över natten. Sent på eftermiddagen begav vi oss till Cathedral Cove där en naturlig stenbåge skiljer de två sandstränderna åt. Det var en promenad på ca 30 minuter i vardera riktningen som slingrade sig upp och ner genom grönskan med bitvis fantastisk utsikt över vattnet.

10 svar

1. Läcker natur! Den 2a ser mycket ut som de Sussexa kullarna, den 4e – 6e påminner om Dorset. Också regnet ter sig mycket brittiskt 🙂 Lustigt, att natur kan vara så lik sig, från andra sidan jorden liksom. Ni får ha en fortsatt trevlig tur!

Kramar till er båda
    Nilla

1. Visst är det märkligt att det kan vara så likt men ändå så olikt. Kontrasternas land var det verkligen. Regnet avtog och på sydön såg vi inte mycket av det alls. Nu är vi hemma och försöker hitta in i rätt tid.
      Kram

1. Är ni redan hemma? Vad tiden går fort. Kan tänka mig att ni är rejält jetlaggade.

1. Sjölejonen var helt klart mina favoriter. Härligt avslappnade i solen. Att gå barfota på stranden kändes helt underbart. Vi får suga på den karamellen nu när det är lätt snöfall och +2 garder. Det känns KALLT. Vi kämpar för att komma in i rätt tid. Lyckas bättre för mig än för Johnny.

2. precis så vackert som jag föreställt mig.jättekul att få se dina bilder. och så får man ju idéer till sin egen resa dit.

3. Ni har varit med om en fantastisk resa. Hade ni planerat hela rutten noggrannt innan eller blev en del spontana val? Hur länge var ni borta? Läser vidare..

1. I princip hade vi planerat hela resan. Vi hade plottat in vad vi ville se och gjort en rutt efter det. det blev tyvärr rätt mycket bilåkande (drygt 300 mil) men vi ville se både nord och sydön och vi ville dessutom ganska långt söderut på sydön och då blev det så. det går dessutom inte att gena, eftersom det är höga berg överallt får man snällt ta de vägar som finns och de går liksom runt bergen. Även det är rätt kuperat kan man säga. Så nu är vi ganska trötta på branta serpentinvägar. Skönt att åka på raka motorvägar som omväxling. Vi där i 14 dagar men så tar det ju lite tid att resa dit. Och som sagt när man försöker fundera på hur lång tid det tar blir man lätt snurrig pga av tidsskillnaden.
      Ska försöka skriva mer imorgon.
      Kram

4. Vad roligt att få följa med på er resa och Nordön särskilt eftersom vi på vår jordenruntresa inte hann med den utan det blev sydön, men den hann vi med ordentligt. Förstår att ni sett och upplevt mycket.
    Jättefina bilder som fint förstärker din text.